Retrospectiva 2023: Care au fost cele mai importante noutăți în Social Media

Digital Marketing si Social Media in 2023

Începem acest articol de retrospectivă 2023 în social media (pe care îți recomandăm să îl „consumi” cu o cafea alături) cu mult optimism pentru ce an ne așteaptă luând în considerare toate aceste highlights pe care vi le vom prezenta în cele ce urmează:

INSTAGRAM

Screenshot of Threads app from the Apple App Store.

  • Instagram lansează „Quiet Mode”, opțiune prin care poți pune pe pauză notificările pentru o perioadă la alegere;

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de Instagram’s @Creators (@creators)

  • Poți să-ți adaugi avatarul că variantă a imaginii de profil, iar vizitatorii pot face flip între cele două și poți menționa pe cineva într-un story și după ce acesta a fost publicat (Click pe „…More”- „Add Mention” și adaugă tag-ul);

  • Avem aici un serviciu care îți promite (pe bune!) că te scapă de clonele de pe Instagram!
  • Instagram elimină tab-ul „Shop” din meniu;

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de Adam Mosseri (@mosseri)

  • Instagram testează și în România vârsta utilizatorului prin cele trei opțiuni de verificare: un „video selfie” (cu ajutorul platformei AI Yoti), upload carte de identitate saaaaaau… să garanteze altcineva pentru tine (un coleg care îți e dator);

Age verification on Instagram

Instagram collaborative collection

  • Poți adăuga până la 5 linkuri în Bio. O opțiune mult-așteptată, care va permite creatorilor și brandurilor să aducă mai mult trafic pe websites;

Instagram multiple links on bio

  • Lansează „Notes”, o nouă modalitate prin care poți trimite prietenilor mesaje și emoji-uri. Și ce mai e tare aici: poți adăuga melodii în Notes, iar urmăritorii tăi pot da click pentru a asculta piesa;
  • Instagram pune la dispoziție un articol prin care poți înțelege cum funcționează algoritmii în feed, stories, reels și nu numai. Și tot ei testează noi metode de control prin care le va permite utilizatorilor să vadă în feed mai mult din ceea ce vor;
  • Testează un nou set de etichete pentru mesajele private, prin care poți gestiona mai ușor DM-urile din partea clienților;

Imagine

  • Extinde funcția „Starea contului”, astfel încât vei putea verifica dacă conținutul tău este eligibil pentru a fi recomandat celor care nu te urmăresc

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de Adam Mosseri (@mosseri)

  • Lansează o pagină web, prin care sprijină utilizatorii care nu își pot accesa contul, fie că acesta a fost hack-uit sau pentru că au uitat parola;
  • Instagram adaugă GIFs în comments: poți interacționa folosing GIFs, nu că-i tare?

Instagram GIFs in comments

Instagram Stories sharing

  • Poți adăuga un poll în caption sau în comments;
  • Instagram lansează „channel sticker” pentru reels. Practic, vor permite creatorilor să-și promoveze comunitățile (cam cum sunt stickerele prin care se strâng donații):

Imagine

  • Postările tip Collab nu mai sunt limitate la un singur colaborator, ci poți adăuga până la maximum 3 colaboratori în postările din feed & reels;

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de Instagram’s @Creators (@creators)

Imagine

Instagram Reels downloads

  • Începând cu 15 decembrie, Instagram transferă toate ghidurile în colecții și astfel opțiunea de a posta ghiduri nu va mai fi disponibilă;
  • Experimentează noi elemente pentru partajarea în grup închis: opțiunea de a răspunde la notițele din inbox cu mesaje audio, dar  și opțiunea de Events, ce le va permite userilor să creezi chat-uri de grup în apropierea unui eveniment. Pare că li s-a pus rău pata pe aceste Notes;

Instagram Notes update

FACEBOOK

Facebook rebrand

  • Facebook News sunt pa-pa în unele țări din Europa, începând cu luna decembrie a acestui an;
  • De ce nu sunt de ajutor hashtagurile (și când există șanse să fie) – aici detalii. În sfârșit cineva a așternut gândurile mele, în calitate de jurat și mentor al GPeC am tot spus acest lucru magazinelor online cu care am avut ocazia să discut: „dacă tot insistați, măcar make it wiser”.
  • Facebook Reels a primit patru noi opțiuni, iar printre ele găsim și durata de 90 de secunde, template-uri noi și altele;
  • Facebook Watch devine Facebook Videos, tab în care vor apărea toate videourile de pe Facebook, precum reels, live content și alte videos. În plus, apar noi opțiuni de editare pentru feed videos (opțiuni similare cu Reels);
  • Vei putea crea mai multe profiluri personale pe Facebook – Meta se pare că a gândit acest feature pentru a-ți permite să ai câte un profil pentru a putea avea feed-urile cât mai personalizate (ex: de pe un profil urmărești influencerii pe care îi ai în vizor pentru un anumit brand, de pe altul te uiți la pozele foștilor etc.)

Switching from one personal profile to another on Facebook

Image

  • Vom avea opțiunea de Notes și pe Messenger, care este cam aceeași cu funcția de Notes a inboxului de pe Instagram, permițându-ți să postezi info text pe care toate contactele tale din Messenger le pot vedea în aplicație, ceea ce ar putea stimula mai multe conversații și oportunități de interacțiune. Că poate te plictiseai;

Messenger Notes

WHATSAPP

  • WhatsApp lansează suport proxy – actualizarea îți va permite să alegi un server proxy pentru a rămâne conectat, chiar dacă rețeaua locală se defectează;
  • A apărut posibilitatea de a avea două conturi logate în același timp, pe același dispozitiv, între care poți face ușor switch;
  • WhatsApp testează „Private newsletters” pe Android, va oferi opțiunea „Mute” pentru numerele de telefon necunoscute;
  • Adaugă noi opțiuni de control pentru chat-urile de grup, cu ajutorul cărora poți gestiona cine se alătură unui grup și cine nu. De asemenea, testează opțiuni de editare a textului de pe imagini ca pe Instagram și îți va permite să blochezi anumite conversații cu parole și astfel adaugă un nou layer de securitate;
  • Newsletter pe WhatsApp? Este în teste pe Android și funcția este similară cu un buletin informativ tradițional. Acesta va prezenta utilizatorilor opțiunea de a selecta difuzarea canalului lor preferat;
  • S-a lansat o nouă versiune de WhatsApp pentru PC-uri Windows, care include o interfață de utilizare actualizată pentru chat-uri cu mai multe persoane, oferind mai multă capacitate de a utiliza WhatsApp pentru întâlniri video;

The user interface of the new WhatsApp for Windows desktop.

WhatsApp testează opțiunea care îți va permite să criptezi și să ascunzi anumite conversații, vizibile ulterior doar cu ajutorul unei parole sau prin amprentă;

whatsapp biometric chat lock

Friends sharing video messages with each other in WhatsApp

META

Imagine

  • Ce este extrem de important de reținut: opțiunea fără reclame Meta aduce totuși niște consecințe pe care le-am trăit și noi pe propria piele -> dacă tu sau un alt admin de pe o anumită pagină aveți acest abonament, atunci pagina respectivă nu mai poate genera reclame + cei de la Meta nu au dezvăluit acest aspect încă de la început, ci ne-au lăsat să descoperim the hard way. Mai mult, în viitor va exista o taxă în plus pentru cei care nu vor să vadă reclamele nici pe Facebook și nici pe Instagram;
  • Creator Studio s-a închis, locul fiindu-i luat de Meta Business Suite – o poveste de platformă;

Meta Creator Studio migration

  • Meta spune că nu va mai permite reclame personalizate către utilizatorii sub 18 ani pe baza activității lor pe Facebook și Instagram;
  • Meta a lansat „Meta Verified”, o subscripție asemănătoare cu Twitter Blue. Practic, acum oricine plătește poate avea acest check mark;
  • Meta testează Emu Video și Emu Edit, funcționalități AI ce permit crearea videoclipurilor pe baza unor prompturi și posibilitatea de a cere edits specifice imaginilor generate de AI;
  • Avem avatars în video calls pentru Facebook & Instagram messenger – dacă nu ai chef să apari cu video în calls, atunci vei putea da join folosind avatarul tău Meta (atunci când pornești camera);
  • Începând cu 10 august, Shops rămân active doar pentru brandurile pentru care checkoutul poate fi făcut direct în Facebook/ Instagram;
  • O nouă opțiune îți oferă posibilitate de a-ți analiza eficiența campaniilor de publicitate Meta în comparație cu altele similare. Secțiunea poate fi găsită în zona „Ads reporting” – „Personalized insights”

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de Calin Biris (@calinbiris)

TIKTOK

A screenshot showing a TikTok search results page for “my product” with a tile of videos. A top video is an ad for “my product” with a sponsored label.

TikTok's new recommendations feature

Imagine
Ipsos a publicat un studiu despre utilizarea TikTok în România;

Conținutul generat (total sau parțial) cu AI trebuie marcat pe TikTok, altfel va fi scos de pe platformă. Poți marca conținutul respectiv printr-un sticker, mențiune în textul postării sau prin bifa de conținut AI (ce trebuie selectată când publici videoul);

 

YOUTUBE

  • Adaugă „YouTube Emotes” – un set de imagini statice care pot fi adăugate în comentarii, noi instrumente de editare a clipurilor Shorts și dublarea audio automată în mai multe limbi;
  • Anunță o serie de noutăți, printre care: instrumente pentru postări, o nouă modalitate de a afișa rezultatele videoclipurilor Shorts și un site cu informații pentru live-stream-uri;

  • Se va lansa A/B testing pe thumbnails, ceea ce te va ajuta să compari și să maximizezi performanța contentului video. Momentan funcția este în teste cu un nr. selectat de creatori:

Iată și câteva date despre YouTube în România, anunțate la jumătatea anului:

  • peste 12 mil. de români care au peste 18 ani se uită la clipuri pe YouTube în fiecare lună;
  • 5,5 mil. de români se uită la clipuri YouTube pe TV în fiecare lună;
  • peste 8.000 de canale YT din România au peste 10.000 de abonați;
  • Peste 1.600 de canale YT din România au peste 100.000 de abonați;

Poate cea mai interesantă (dar și amuzantă) știre: vei putea fredona o melodie în aplicație, iar YouTube va găsi melodii relevante pentru tine sau pentru ce ai mormăit tu.

LINKEDIN

  • Adaugă o nouă opțiune care îți va permite să vezi la ce newslettere s-au abonat alți membri în aplicație;

 

LinkedIn newsletter upgrades

Imagine

Linkedin custom action button for profiles

LinkedIn Collaborative Articles

LinkedIn post scheduling

X (TWITTER)

  • Elon Musk pregătește o serie de actualizări ce țin de UI și urmează să fie lansate în lunile următoarele. Și tot el este de părere că afișând numărul de vizualizări al tweet-urilor din cronologie va încuraja activitatea utilizatorilor pe platformă. Hmm… Nu știm dacă e adevărat.

Din februarie au dispărut long form tweets;

The new Twitter Blue subscription page on web that lists the features included with a subscription. At the top it reads, “Blue subscribers with a verified phone number will get a blue checkmark once approved”. Under that it lists “Rocket to the top of replies, mentions and search”, “See half the ads”, and “Post longer videos”, each labeled as “coming soon”. The list ends with “Get early access” and explains Twitter Blue Labs gives access to select new features. Toward the bottom of the screen it reads, “Limited time offer: $8.00 USD/month” with the button to subscribe underneath.

DIVERSE

Canva Magic Write

That’s all folks!

Join to newsletter.

Subscribe to our Digital Marketing
Monthly Newsletter. We never send spam.

Talk with us.

What’s next for your brand?
We’re here to help you achieve it.