Retrospectiva 2023: Care au fost cele mai importante noutăți în Social Media
Începem acest articol de retrospectivă 2023 în social media (pe care îți recomandăm să îl „consumi” cu o cafea alături) cu mult optimism pentru ce an ne așteaptă luând în considerare toate aceste highlights pe care vi le vom prezenta în cele ce urmează:
INSTAGRAM
- Competitorul Twitter, „Threads” se lansează sub umbrela Instagram – din decembrie este disponibil și în România (sperăm că ne urmărești deja). Aici poți distribui postări sub formă de text și interacționa cu contentul altor useri. La doar 5 zile de la lansarea din US, aplicația depășea 100 milioane de utilizatori;
- Instagram lansează „Quiet Mode”, opțiune prin care poți pune pe pauză notificările pentru o perioadă la alegere;
Vezi această postare pe Instagram
- Poți să-ți adaugi avatarul că variantă a imaginii de profil, iar vizitatorii pot face flip între cele două și poți menționa pe cineva într-un story și după ce acesta a fost publicat (Click pe „…More”- „Add Mention” și adaugă tag-ul);
New profile pic, who this?
Now you can add your avatar to the other side of your pic — and people who visit your profile can flip between the two 🪙 pic.twitter.com/hEyzW4G19W
— Instagram (@instagram) January 24, 2023
- Avem aici un serviciu care îți promite (pe bune!) că te scapă de clonele de pe Instagram!
- Instagram elimină tab-ul „Shop” din meniu;
Vezi această postare pe Instagram
- Instagram testează și în România vârsta utilizatorului prin cele trei opțiuni de verificare: un „video selfie” (cu ajutorul platformei AI Yoti), upload carte de identitate saaaaaau… să garanteze altcineva pentru tine (un coleg care îți e dator);
- Avem posibilitatea de a integra toată durata unui Reel în Stories și adaugă o nouă opțiune care permite utilizatorilor să aibă o „colecție colaborativă” de postări salvate, la care orice utilizator de chat poate adăuga apoi postări noi;
- Poți adăuga până la 5 linkuri în Bio. O opțiune mult-așteptată, care va permite creatorilor și brandurilor să aducă mai mult trafic pe websites;
- Lansează „Notes”, o nouă modalitate prin care poți trimite prietenilor mesaje și emoji-uri. Și ce mai e tare aici: poți adăuga melodii în Notes, iar urmăritorii tăi pot da click pentru a asculta piesa;
- Instagram pune la dispoziție un articol prin care poți înțelege cum funcționează algoritmii în feed, stories, reels și nu numai. Și tot ei testează noi metode de control prin care le va permite utilizatorilor să vadă în feed mai mult din ceea ce vor;
- Testează un nou set de etichete pentru mesajele private, prin care poți gestiona mai ușor DM-urile din partea clienților;
- Extinde funcția „Starea contului”, astfel încât vei putea verifica dacă conținutul tău este eligibil pentru a fi recomandat celor care nu te urmăresc
Vezi această postare pe Instagram
- Lansează o pagină web, prin care sprijină utilizatorii care nu își pot accesa contul, fie că acesta a fost hack-uit sau pentru că au uitat parola;
- Instagram adaugă GIFs în comments: poți interacționa folosing GIFs, nu că-i tare?
- Instagram testează o nouă opțiune de Collaborative Posts. Practic, userii vor putea adăuga propriile imagini și videouri la o postare existentă, dar trebuie să obțină aprobarea autorului postării;
- Branded Content Ads devin Partnership Ads;
- Instagram permite acum utilizatorilor să posteze Stories pentru mai multe grupuri în același timp, nu doar pentru „Close Friends” sau „Public”.
- Poți adăuga un poll în caption sau în comments;
- Instagram lansează „channel sticker” pentru reels. Practic, vor permite creatorilor să-și promoveze comunitățile (cam cum sunt stickerele prin care se strâng donații):
- Postările tip Collab nu mai sunt limitate la un singur colaborator, ci poți adăuga până la maximum 3 colaboratori în postările din feed & reels;
Vezi această postare pe Instagram
- Știi story-urile din Instagram, puse pentru Close Friends? Putem avea și postări la fel;
- Instagram lucrează la prelungirea duratei maxime pentru un Reel la 10 minute. Ce să spunem altceva decât câ așteptăm să vedem Titanicul în varianta Reel;
- A fost lansată opțiunea de a descărca clipurile reels, doar dacă creatorul are activat acest lucru. În galerie, videoclipul descărcat va apărea cu logo-ul Instagram și numele creatorului;
- Începând cu 15 decembrie, Instagram transferă toate ghidurile în colecții și astfel opțiunea de a posta ghiduri nu va mai fi disponibilă;
- Experimentează noi elemente pentru partajarea în grup închis: opțiunea de a răspunde la notițele din inbox cu mesaje audio, dar și opțiunea de Events, ce le va permite userilor să creezi chat-uri de grup în apropierea unui eveniment. Pare că li s-a pus rău pata pe aceste Notes;
- Știai că acum poți adăuga story pe propriul tău template? Îl poți personaliza cu imagini, text, GIFs și multe altele;
- Ai auzit deja de „Flipside” sau noul experiment Instagram? Vei putea crea un spațiu pentru a te conecta doar cu un grup restrâns de persoane. Este ca un cont alternativ sau o altă latură a profilului tău.
- Facebook și-a schimbat logo-ul și culorile. Evident, sunt la fel de drastice ca atunci când și-a schimbat Google logo-ul;
- Facebook News sunt pa-pa în unele țări din Europa, începând cu luna decembrie a acestui an;
- De ce nu sunt de ajutor hashtagurile (și când există șanse să fie) – aici detalii. În sfârșit cineva a așternut gândurile mele, în calitate de jurat și mentor al GPeC am tot spus acest lucru magazinelor online cu care am avut ocazia să discut: „dacă tot insistați, măcar make it wiser”.
- Facebook Reels a primit patru noi opțiuni, iar printre ele găsim și durata de 90 de secunde, template-uri noi și altele;
- Facebook Watch devine Facebook Videos, tab în care vor apărea toate videourile de pe Facebook, precum reels, live content și alte videos. În plus, apar noi opțiuni de editare pentru feed videos (opțiuni similare cu Reels);
- Vei putea crea mai multe profiluri personale pe Facebook – Meta se pare că a gândit acest feature pentru a-ți permite să ai câte un profil pentru a putea avea feed-urile cât mai personalizate (ex: de pe un profil urmărești influencerii pe care îi ai în vizor pentru un anumit brand, de pe altul te uiți la pozele foștilor etc.)
- Din 10 noiembrie nu mai poți crea rooms în grupurile de pe Facebook, iar începând cu 16 noiembrie nu mai poți accesa rooms deja existente în grupuri. O reală surpriză, luând în considerare povestea Clubhouse.
- Facebook va introduce imagini de profil generate de AI. Meta experimentează însă și cu generarea de postări folosind AI.
- Relația Facebook cu hashtag-uri pare să fi luat o altă întorsătură, compania anunțând că topicurile din grupuri, care au fost adăugate în 2019, vor dispărea;
- Vom avea opțiunea de Notes și pe Messenger, care este cam aceeași cu funcția de Notes a inboxului de pe Instagram, permițându-ți să postezi info text pe care toate contactele tale din Messenger le pot vedea în aplicație, ceea ce ar putea stimula mai multe conversații și oportunități de interacțiune. Că poate te plictiseai;
- Pe WhatsApp sunt introduse avatarurile – dar sunt adăugate și câteva noi moduri în care poți folosi avatarul 3D pe Facebook și Instagram;
- WhatsApp lansează suport proxy – actualizarea îți va permite să alegi un server proxy pentru a rămâne conectat, chiar dacă rețeaua locală se defectează;
- A apărut posibilitatea de a avea două conturi logate în același timp, pe același dispozitiv, între care poți face ușor switch;
- WhatsApp testează „Private newsletters” pe Android, va oferi opțiunea „Mute” pentru numerele de telefon necunoscute;
- Adaugă noi opțiuni de control pentru chat-urile de grup, cu ajutorul cărora poți gestiona cine se alătură unui grup și cine nu. De asemenea, testează opțiuni de editare a textului de pe imagini ca pe Instagram și îți va permite să blochezi anumite conversații cu parole și astfel adaugă un nou layer de securitate;
- Newsletter pe WhatsApp? Este în teste pe Android și funcția este similară cu un buletin informativ tradițional. Acesta va prezenta utilizatorilor opțiunea de a selecta difuzarea canalului lor preferat;
- S-a lansat o nouă versiune de WhatsApp pentru PC-uri Windows, care include o interfață de utilizare actualizată pentru chat-uri cu mai multe persoane, oferind mai multă capacitate de a utiliza WhatsApp pentru întâlniri video;
WhatsApp testează opțiunea care îți va permite să criptezi și să ascunzi anumite conversații, vizibile ulterior doar cu ajutorul unei parole sau prin amprentă;
- Avem opțiunea de a trimite imagini la calitate HD pe WhatsApp – doar că trebuie să fii atent să bifezi că dorești această calitate atunci când trimiți un material;
- Se testează voice chats pentru grupuri de până la 32 persoane. Spre deosebire de funcția de group calls, telefonul nu sună când începe conversația. În plus, acum poți da share screen în video calls și o să poți trimite mesaje video
META
- Este introdusă opțiunea de a rula reclame care vizează urmăritorii contului business de Instagram. N-ai spune că e ceva nou, dar este;
- Meta oferă opțiunea de a putea avea abonament fără reclame în UE. Cine ar fi dispus oare să plătească?
- Ce este extrem de important de reținut: opțiunea fără reclame Meta aduce totuși niște consecințe pe care le-am trăit și noi pe propria piele -> dacă tu sau un alt admin de pe o anumită pagină aveți acest abonament, atunci pagina respectivă nu mai poate genera reclame + cei de la Meta nu au dezvăluit acest aspect încă de la început, ci ne-au lăsat să descoperim the hard way. Mai mult, în viitor va exista o taxă în plus pentru cei care nu vor să vadă reclamele nici pe Facebook și nici pe Instagram;
- Creator Studio s-a închis, locul fiindu-i luat de Meta Business Suite – o poveste de platformă;
- Meta spune că nu va mai permite reclame personalizate către utilizatorii sub 18 ani pe baza activității lor pe Facebook și Instagram;
- Meta a lansat „Meta Verified”, o subscripție asemănătoare cu Twitter Blue. Practic, acum oricine plătește poate avea acest check mark;
- Meta testează Emu Video și Emu Edit, funcționalități AI ce permit crearea videoclipurilor pe baza unor prompturi și posibilitatea de a cere edits specifice imaginilor generate de AI;
- Avem avatars în video calls pentru Facebook & Instagram messenger – dacă nu ai chef să apari cu video în calls, atunci vei putea da join folosind avatarul tău Meta (atunci când pornești camera);
- Începând cu 10 august, Shops rămân active doar pentru brandurile pentru care checkoutul poate fi făcut direct în Facebook/ Instagram;
- O nouă opțiune îți oferă posibilitate de a-ți analiza eficiența campaniilor de publicitate Meta în comparație cu altele similare. Secțiunea poate fi găsită în zona „Ads reporting” – „Personalized insights”
Vezi această postare pe Instagram
TIKTOK
- Testează modul Full Screen pentru videoclipurile de pe platformă;
- Din noiembrie TikTok integrează automat captions în toate videourile. Totuși, vei putea în continuare să editezi captionurile după ce postezi.
- O surpriză la care probabil că nu se aștepta nimeni prea curând: TikTok introduce text posts;
- TikTok Now a avut un succes atât de mare încât a fost eliminat. Funcția era inspirată de BeReal;
- TikTok introduce Customize Feed, opțiune care te ajută să îți personalizezi feed-ul în funcție de ce îți dorești să vezi. Tot ceea ce trebuie să faci este să îți scrii preferințele și să nu te mai plângi că s-a stricat feedul;
- Unii utilizatori văd rezultate Google când efectuează o căutare în TikTok. Interesant, nu? Într-o lume în care fiecare platformă încearcă să fie un ecosistem închis, această colaborare (sau experiment, cine știe?) între TikTok și Google pare să îndrepte atenția asupra unor discuții mai mari legate de monopol și concurență în domeniul digital.
- TikTok facilitează colaborarea dintre branduri și creatori de conținut, printr-un update care le permite managerilor de talente să administreze campanii și să fructifice noi oportunități;
- Noul instrument TikTok: EVTA (Engaged View-Through Attribution) este o nouă metodă de măsurare a impactului campaniilor –urmărește dacă cei care au vizualizat un video timp de min. 6 secunde au făcut conversia în următoarele 7 zile;
- Este în teste un abonament pe are să ți-l faci pentru a urmări conținut fără reclame, pentru cca 5$/ lună. Asta nu va include, evident, reclamele native (prin intermediul creatorilor de conținut) – deci nu vă bucurați prea tare. Sunt curioasă dacă cei care lucrează în Digital Marketing care își iau un astfel de abonament fac un research separat de ce mai face concurența sau ce reclame mai sunt pe val…
- Poți să etichetezi filme și seriale în videoclipuri, cu link către IMDb;
- Va integra reclame în rezultatele din bara de search, printre postările organice, marcate ca fiind „sponsorizate”.
- SUA interzice TikTok pe telefoanele oficiale ale parlamentarilor – interdicție apărută pe fondul temerilor că datele colectate ar putea permite guvernului chinez să spioneze americanii.
- În urma noilor actualizări ale regulamentului privind conținutul, TikTok interzice folosirea imaginilor și a clipurilor generate de inteligența artificială în campaniile de publicitate;
- Nu mai poți înregistra direct din aplicație clipuri de 10 minute, dar poți încărca și edita în continuare clipuri mai lungi de 3 minute;
- Lansează o nouă funcție care le permite utilizatorilor să vadă de ce le-a fost recomandat un anumit videoclip în feed-ul „For You”.
- Avem opțiunea descărcării de videouri fără watermark, ce funcționează doar pentru clipurile descărcate de userul care le-a publicat;
Conținutul generat (total sau parțial) cu AI trebuie marcat pe TikTok, altfel va fi scos de pe platformă. Poți marca conținutul respectiv printr-un sticker, mențiune în textul postării sau prin bifa de conținut AI (ce trebuie selectată când publici videoul);
YOUTUBE
- Începând cu 1 februarie, creatorii de conținut pot câștiga bani din reclamele afișate în feed-ul Shorts;
- Au trimis de curând un avertisment prin care anunțau că vor dezactiva conturile care folosesc AdBlocker, așa că a fost înregistrat un număr record de dezinstalări ale aplicațiilor de acest tip. Asta pentru că erau mulți care instalaseră AdBlocker și scuteau abonamentul Premium. Abonament care s-a scumpit după acest anunț, by the way;
- De fiecare dată când un creator de conținut va spune: „nu uita să dai Subscribe”, butonul respectiv va străluci;
- Vei putea corela YouTube Shorts cu videos mai lungi. Practic, vei putea adăuga un link în Shorts către alt content creat (video lung – public sau privat, alt short, live video). Link-ul respectiv va fi afișat în Short sub forma unui buton de play;
- Au dispărut Stories. Wow, ce surpriză. De fapt, supriza mai mare este că au existat;
- Se scumpește abonamentul YouTube Premium;
- Creatorii pot adăuga până la 14 link-uri pe canalele de YouTube și pot personaliza titlurile link-urilor, iar din 31 august au dispărut link-urile lăsate în comentarii/ descrieri în Shorts;
- Adaugă un nou element în YouTube Studio, cu ajutorul căruia poți estima cât timp va dura procesarea clipurilor tale. De asemenea, adaugă un panel cu informații despre performanța canalului;
- Adaugă „YouTube Emotes” – un set de imagini statice care pot fi adăugate în comentarii, noi instrumente de editare a clipurilor Shorts și dublarea audio automată în mai multe limbi;
- Anunță o serie de noutăți, printre care: instrumente pentru postări, o nouă modalitate de a afișa rezultatele videoclipurilor Shorts și un site cu informații pentru live-stream-uri;
- Se va lansa A/B testing pe thumbnails, ceea ce te va ajuta să compari și să maximizezi performanța contentului video. Momentan funcția este în teste cu un nr. selectat de creatori:
Iată și câteva date despre YouTube în România, anunțate la jumătatea anului:
- peste 12 mil. de români care au peste 18 ani se uită la clipuri pe YouTube în fiecare lună;
- 5,5 mil. de români se uită la clipuri YouTube pe TV în fiecare lună;
- peste 8.000 de canale YT din România au peste 10.000 de abonați;
- Peste 1.600 de canale YT din România au peste 100.000 de abonați;
Poate cea mai interesantă (dar și amuzantă) știre: vei putea fredona o melodie în aplicație, iar YouTube va găsi melodii relevante pentru tine sau pentru ce ai mormăit tu.
- Adaugă o nouă opțiune care îți va permite să vezi la ce newslettere s-au abonat alți membri în aplicație;
- Mai puțini followeri pe LinkedIn? Dacă observi asta, iată și motivul – LinkedIn va scoate conturile inactive din nr. total de followers ai paginilor. Practic, s-au uitat în grădina lui Elon Musk și au zis că vor și ei;
- Renunță la postările carousel, videoclipurile folosite în locul pozei de profil și link-urile click-able din imagini & videouri, începând cu 14 decembrie. Dacă urmărești Digital Star pe LinkedIn, vei vedea sigur că am găsit o formă foarte drăguță de a uploada carousels fără a ne folosi de funcția pe care tocmai o dezinstalează: upload .pdf;
- LinkedIn adaugă mai multe modalități de a integra elemente vizuale în profilul personal și va oferi utilizatorilor opțiunea de a prioritiza conținutul afișat pe profil (spre exemplu, dacă ești autorul unui newsletter, acesta va apărea în rezultate, sub profil):
- Acum poți să menționezi și pe LinkedIn că postarea este sponsorizată de un brand:
- Ai descoperit deja tabul „Conversations Happening Now”? Poți găsi aici subiecte relevante audienței tale;
- Adaugă butoane de CTA în profil, iar opțiunea este valabilă pentru membrii LinkedIn Premium Business.
- Testează „Collaborative Articles”, dar cu articole de tip „prompts” scrise de AI.
- Avem opțiunea de a programa postări pe paginile business (indiferent de numărul de urmăritori) și posibilitatea de a urmări alte pagini.
X (TWITTER)
- Elon Musk pregătește o serie de actualizări ce țin de UI și urmează să fie lansate în lunile următoarele. Și tot el este de părere că afișând numărul de vizualizări al tweet-urilor din cronologie va încuraja activitatea utilizatorilor pe platformă. Hmm… Nu știm dacă e adevărat.
Din februarie au dispărut long form tweets;
Easy swipe right/left to move between recommended vs followed tweets rolls out later this week.
First part of a much larger UI overhaul.
Bookmark button (de facto silent like) on Tweet details rolls out a week later.
Long form tweets early Feb.
— Elon Musk (@elonmusk) January 8, 2023
- Dacă înainte puteai vedea tweets și profilurile publice fără a fi conectat pe platformă, acum trebuie să fii logat în platformă/ să îți creezi un cont pentru a vedea tweets;
- Își actualizează abonamentul prin care utilizatorii vor avea acces la caracteristici precum: cont verificat, opțiunea de a posta videoclipuri mai lungi și tweet-uri prioritizate în conversații;
- Va crește limita de caractere per tweet de la 280 la 4.000;
- Dezvoltă un proces prin care va restricționa accesul utilizatorilor la anumite elemente ale aplicației până când vor putea demonstra că sunt oameni.
DIVERSE
- LinkedIn anunță noi funcții pentru paginile business, precum o nouă modalitate de a segmenta audiența reclamelor și analize actualizate privind competiția;
- Google testează funcția „Căutare în videoclip”, care îți va permite să găsești exact partea care te interesează dintr-un clip;
- Amazon devine a treia cea mai mare companie de publicitate digitală, cu venituri din reclame de 31 miliarde de dolari în 2021. Primele companii din top sunt Google și Facebook;
- Implanturile cerebrale făcute cu tehnologia AI au ajutat două persoane să comunice din nou– una paralizată și cealaltă cu scleroză laterală amiotrofică. De asemenea, un dispozitiv conectat la creier transformă gândurile persoanelor cu paralizie facială în cuvinte rostite, iar inflexiunile vocii pot fi replicate, în cazul în care există înregistrări cu vocea persoanei anterioare pierderii vocii;
- Apple a lansat audiobooks citite de AI;
- Google șterge conturile Gmail, YouTube etc. care au fost inactive timp de mai mult de 2 ani;
- Tool-uri Social Media pentru un 2024 muuuult mai organizat din punct de vedere calendarizare + trenduri în design;
- Dacă te pasionează leadershipul și cum ai putea face lucrurile mai bine, iată aici cât de importantă este generozitatea în a-ți face treaba bine. De asemenea, poate ești interesat/-ă de abilitățile de care angajații tăi au nevoie dacă vrei să integrezi eficient AI în modul de lucru sau care sunt 10 exemple de acțiuni care distrug încrederea pe care un angajat o are în compania pentru care lucrează;
- Tot de la Harvard (dacă ai fi dat click pe link-urile de mai sus ai ști de ce spun asta) avem și cursuri despre fenomenul Taylor Swift și cum și-a creat ea business-ul;
- Microsoft lansează Comunități pe Teams, o nouă experiență care le permite utilizatorilor să se reunească și să colaboreze;
- Canva introduce o serie de funcții noi, inclusiv o suită de instrumente bazate pe inteligență artificială și un nou Brand Hub.
That’s all folks!
- Nu uita de newsletterul lunar Digital Star, unde primești cele mai importante știri din luna respectivă. Abonează-te aici sau dă mai departe și altora informația.