Highlights 2019. Care au fost cele mai importante noutăți în Digital Marketing
Cum să începem mai bine anul, dacă nu cu o trecere în revistă a ceea ce am văzut/ învățat/ aflat în 2019? Și ce o să ne amintim mai degrabă din toate cele pe care le-am citit pe rețelele de socializare?
În vreme ce suntem bombardați cu peste 5000 de mesaje zilnic, fiecare dintre noi având interes pentru câteva dintre ele, este foarte important să ne îndreptăm atenția către ceea ce rețelele sociale care găzduiesc acest „zgomot” ne-au pregătit. Ce funcționalități au scos la înaintare, ce studii au apărut, ce evenimente sunt de neratat și cum pot toate acestea să ne ajute în ceea ce facem zilnic:
Pentru a ne ușura munca în ceea ce privește partea de community management atunci când brandul este prezent pe Facebook și Instagram, Inbox-ul Facebook a unit mesajele/comentariile de pe cele două platforme. Așa că acum nu mai ai scuze să spui „nu am văzut mesajele”;
Bugetul de promovare este setat de la nivelul campaniei. Pentru optimizare, Facebook va împărți bugetul existent în funcție de ad-urile care vor livra cel mai bine, iar advertiserii vor putea să seteze doar limitele de spending media per ad;
Metrica „Relevance Score” a fost înlocuită cu alte 3 metrici: Quality Ranking, Engagement Rate Ranking și Conversion Rate Ranking, iar mai multe informații despre fiecare în parte găsești aici;
Oficialii Facebook au eliminat 31 de conturi/ pagini/ grupuri care împrăștiau știri politice false în România. La fel vor proceda și cu subiectul ”vaccin”;
Am scris un articol despre terminologie (dar și indicatori Facebook Ads), dar și unul care îți pune la dispoziție resursele gratuite din Facebook. Pentru atunci când ai nevoie de ajutor și nu ai idee de unde îl poți obține;
S-a luat o decizie cu privire la distribuirea informațiilor: nu vei mai putea trimite același mesaj către mai mult de 5 persoane – în Messenger, pentru a evita viralizarea unor știri false;
Facebook anunță lansarea propriei monede virtuale: Libra, alături de portofelul Calibra;
Probabil ați observat deja la anumite branduri (la cele care au activat Comment Ranking-ul din Page Settings) faptul că anumiți utilizatori apar în comentarii cu ecusoane precum ”Fan activ/ Top Fan”. Aici găsești câteva detalii despre cum a pus Facebook la cale toată această acțiune și îți recomand să citești acest articol elaborat despre ce poți face cu acești Top Fans, astfel încât să nu plece supărați de pe pagina ta;
Au lansat două noi aplicații – Study – prin care plătește participanții pentru a le urmări obiceiurile de consum. Îți instalezi această nouă aplicație (poate fi descărcată de aici, doar pentru utilizatorii Android), permiți accesul la datele de utilizare, iar Facebook se va folosi de anumite informații pentru îmbunătățirea produselor. Cea de-a doua aplicație este Whale (momentan doar în Canada) cu ajutorul căreia faci Meme-uri. Dacă tot spunea Mark acum ceva timp că își dorește ca 40% din aplicațiile din telefon utilizate zilnic (din telefonul oricui) să fie by Facebook, se pare că în direcția aceea ne îndreptăm cu pași repezi;
Tot în 2019 s-a schimbat headline-ul din It’s free and always will be în It’s quick and easy. Pentru că plătești cu cea mai scumpă monedă: datele personale;
Este posibil să limiteze numărul de ad-uri pe care îl poate avea o pagină.
Direcții pentru 2020:
Fiind perioada alegerilor, Facebook va fi iarăși în centrul atenției (să nu uităm episodul Cambridge Analytica, dar nici faptul că aici poți vedea care sunt bugetele investite de partidele politice în advertising) și noi reguli de transparență și de protecție a datelor personale vor apărea pentru publisheri, advertiseri, platforme care folosesc datele din Facebook.
Atenția se mută în privat, în cum reușim să convertim în vânzare o discuție purtată în privat, dar și cum oferim suport clienților – astfel încât să ne asigurăm că oricât de mare este o problemă, modul în care o soluționăm nu va face clientul să fugă la concurență. Tot din acesm motiv, tot mai mulți bani de advertising se vor duce în această direcție: Messenger Ads.
Se va face o legătură tot mai strânsă între toate platformele din portofoliul Facebook: Instagram, Messenger, WhatsApp.
De când cu introducerea Facebook Watch, Facebook suține tot mai mult crearea de conținut video. Și o face prin împingerea în atenția consumatorilor a conținutului video (ai remarcat cum dai play pe un video și după 20 de minute te trezești că ai ajuns deja la al 5lea?). Și uite așa vom ajunge la Facebook Watch and chill :)
Tot mai multe conturi vor avea ascuns numărul de like-uri primit la o poză, pentru a nu mai crea frustrări. Desigur, asta va face creatorii de conținut să fie mai creativi. Odată cu acest anunț a și apărut o extensie de Chrome care îți spune care este numărul de like-uri primite de oameni la postările de pe Instagram, chiar și în țările în care a fost ascuns numărul de like-uri. Această actualizare este testată și de Facebook;
Mulțumită Creator Studio, putem programa postările de Instagram fără să mai fie nevoie să folosim un third party;
S-a lansat Instagram Threads, o nouă aplicaţie de mesagerie dedicată prietenilor apropiaţi. Ce mi s-a părut tare la această aplicație este Auto Status – lângă poza de profil îți pun automat un badge în funcție de ce faci (dacă ai Location pornit): o mașinuță – apare dacă te deplasezi cu viteza unei mașini, shopping – dacă ești într-o zonă cu magazine, la cinema – dacă ești în apropierea unui cinematograf etc. Mesajele pe care le trimiți prin Threads îi apar celeilalte persoane în Instagram Inbox (dacă nu are aplicația instalată);
În luna octombrie a fost stabilit un record: Jennifer Aniston și-a deschis contul de Instagram și a făcut primul milion de followers în 5h16min. Din 16 octombrie până acum are 22.6 milioane;
Oricine poate crea acum filtre pentru Instagram Stories;
Un alt tip de cont – Creator, pe lângă cele Personal și Business, a fost pus la bătaie pentru cei care creează conținut și au nevoie de ceva mai multe date despre comportamentul urmăritorilor;
Apar stickerele Donations și Join Chat pentru story-uri. Practic, cu primul poți alege organizația către care să meargă donațiile celor care dau click pe sticker, iar cu Join Chat poți face un grup privat cu cei care dau click pe acel sticker.
Direcții pentru 2020:
Nivelul de influență al unei „vedete” de Instagram se va măsura altfel decât în numărul de like-uri de la o poză.
Apar tot mai multe oportunități pentru zona de eCommerce – de la tag-ul produselor în Stories, la ad-urile în Explore (funcționalități apărute în 2019) ne așteptăm ca Shopping on Instagram să ia avânt.
Întocmai cum este cazul Facebook, atenția se îndreaptă în zona de mesaje private.
YOUTUBE
Știai că 5GANG a lansat un film – Un altfel de Crăciun? Dacă nu ai idee cine sunt cei de la 5Gang, poate Selly îți spune ceva? Un podcast foarte bun care îl are invitat, aici. Îți recomand să îl asculți și să nu mai judeci prin ochii celor care nu înțeleg (sau nu dau doi bani pe) noua generație;
A apărut YouTube Rewind 2019 – clipul cu ce s-a întâmplat pe YouTube în 2019;
Shopping Ads în YouTube. Da, ai citit bine;
Mesageria directă nu a fost un succes pentru YouTube, așa că au anunțat faptul că renunță la această funcție din 18 septembrie;
S-a lansat un canal de Fashion & Beauty, unde au strâns video-uri ale marilor branduri din industrie;
Schimbări în design-ul YouTube: titluri mai mari la clipuri, preview-uri cu rezoluție mai bună; funcționalitate “add to queue” pe desktop; poți elimina sugestiile la canalele de YouTube pe care nu dorești să le urmărești etc.
Direcții pentru 2020:
Și YouTube se îndreaptă cu pași repezi către eCommerce și vom vedea cum va fi primită această funcționalitate.
Vloggerii câștigă tot mai mult teren și încep să iasă din „zona de confort” cu ajutorul conținutului tot mai creativ sau de lung metraj (posibil să fi ajuns la urechile tale și lansarea filmului Chiarei Ferragni?).
Apar canalele dedicate unor nișe, alături de tot mai multe schimbări în design (inclusiv video-uri în format vertical).
Știm că LinkeIN nu este cea mai sexy platformă de Social Media, dar mai știm și că în 2019 s-au străduit foarte mult să facă actualizări atractive, începând cu reacțiile la postări (nu mai avem doar plictisitorul buton de Like) și continuând cu îmbunătățirea algoritmului de afișare a postărilor în feed-uri;
Din punct de vedere al advertisingului pe LinkedIn (care știm cât de scump este) avem următoarele noutăți: Carousel Ads, Lookalike Audiences, noi modalități de targetare și People Insights – cu ajutorul cărora îți poți cunoaște mai bine autiența;
Robert Katai (are niște Podcast-uri bune bune pentru cei pasionați de Digital Marketing) ne învață cum să facem o strategie serioasă de LinkedIN – din care chiar să obținem ceva;
Avem deja 2.7 milioane de utilizatori LinkedIN în România (dar și alte statistici interesante);
Alte funcționalități introduse: live streaming, evenimente (similare cu cele din Facebook, dar cu ceva mai multe limitări).
Direcții pentru 2020:
LinkedIN încearcă să arate o deschidere către networking, să nu mai fie rețeaua de socializare unde mergi doar dacă îți cauți un job. Astfel, tot mai multe branduri au început să creeze strategii de comunicare ce vizează utilizatorii de aici, diferite de Facebook (în sfârșit) și care nu se axdează doar pe Employer Branding.
TIKTOK
2019 a fost anul în care TikTok a câștigat popularitate. În februarie 2019 a atins 1 miliard de downloads global (disponibil în peste 150 de piețe) și de atunci continuă să crească într-un ritm pe care nici Facebook nu l-a văzut. Cu toate căa pornit ca o platformă pentru generația Z (cei care utilizau Musica.ly), acum găsim aici o „lume pestriță – de la the Washington Post la preoți;
În România, TikTok a avut 1.4 milioane de descărcări în primele 3 luni ale 2019și ne-a dus pe locul 15 în lume;
Platforma TikTok se deschide către advertiseri – cu peste 500 milioane de useri activi lunar, TikTok testează video ads pentru piața din State, iar acestea vor fi notificate Sponsored și vor putea să redirecționeze audiențele direct în site-urile de business. Citește mai multe despre TikTok Native Ads aici;
Tot pentru a-și arăta disponibilitatea în piața de advertising, testează targetarea pe interese, audiețe customizate și tracking pe conversii.
Direcții pentru 2020:
Nu mai este cazul să considerăm că TikTok este doar pentru Gen Z. Chiar dacă momentan doar aceștia par a fi creatorii de conținut pentru platformă, vei fi suprins să descoperi că urmăritorii fac parte din alte categorii de vârstă.
Noile tipuri de video-uri impuse de platformă stimulează creativitatea mai mult decât oricare altă platformă de socializare.
După ce foarte multe branduri au început să transmită newslettere prin intermediul WhatsApp – foarte cool ideea, iar la noi a fost adoptată cu succes de către Alex Negrea (și alții, desigur) -, până la finalul anului platforma nu a mai permis utilizarea ei în acest scop;
Din 2020 vor apărea ad-urile în aplicație. Mulțumirile pot merge către Mark – el a luat decizia de a introduce Stories promovate, noi formate de mesaje și product catalog preluat din Business Manager;
Tot mai multe bunătăți de la WhatsApp Business. De această dată – business-urile mici pot avea cataloage pe care să le împărtășească celor interesați.
ALTELE
S-a lansat Consumer Report 2019, raportul care analizează comportamentul consumatorilor români;
Ai prins trendul cu FaceApp, ce a revenit după aproximativ 2 ani de la ultima viralizare? Dar de citit Termenii și Condițiile aplicației – ai făcut-o? Poate nu ar trebui să mai ignori și să înțelegi că prețul pe care l-ai plătit a fost furnizarea unor informații prețioase;
Ai de făcut un research serios despre cele mai vizibile site-uri din România (dintre 2200 analizate) și care sunt keywords relevante pentru categoriile respective (dintr-un total de 540.000)? Ei bine, Upswing a lansat instrumentul gratuit de analiză – Visibility Report;
Aici o listă de cursuri gratuite de Digital Marketing.
EVENIMENTE
În 2019 am fost prezenți (parte din echipa Digital Star) atât la Tech Open Air Berlin, cât și la WebSummit Lisabona. Desigur, ne-am întors de acolo cu informații prețioase (vreau eu să cred) pe care nu am ezitat să le împărtășesc cu cititorii acestui blog. Și te invit să treci prin articolele respective – link mai sus pentru fiecare în parte – pentru că totul se aplică și în 2020, cu siguranță.
CONCLUZII
Comunicarea în privat – în lumina reflectoarelor, iar ad-urile ce vor avea drept scop începerea conversației vor lua avânt. Utilizatorii se frustrează dacă simt lipsa interacțiunii umane + cu o persoană în locul unui robot poți chiar genera vânzări;
Social media vs. responsabilitate socială – atenția este îndreptată către fake news, bullying și „exterminarea” acestora cu ajutorul comunității;
Indicatorii care vor conta în Social Media și în a determina influencerii sunt în continua schimbare. La bază: frustrările și depresiile pe care acești indicatori le-au stârnit de-a lungul timpului;
Video streaming și organic reach pentru video-urile postate în platformă. Astfel, este încurajată crearea de conținut video;
Automatizare pentru tot ce se poate – de la crearea de ad-uri și dinamicitatea lor, la programarea postărilor – astfel încât să ai timp pentru a purta conversații.