Care e treaba cu Social Search?

Utilizarea rețelelor sociale ca motoare de căutare este o tendință emergentă (cunoscută sub numele de social search) și devine rapid o modalitate preferată pentru găsirea rapidă a răspunsurilor, în special pentru audiențele mai tinere. Gândește-te la modul în care deja folosești des YouTube drept motor ce căutare. 🤔 

Creșterea utilizării social search 

Un procent de 31% dintre consumatori folosesc deja rețelele sociale pentru a găsi răspunsuri la diverse întrebări. Dar generațiile Z și Millennials conduc această tendință, întrucât 59% dintre ei preferă aplicațiile sociale în detrimentul browserelor de internet. Acest lucru atestă o nouă putere în search: influențarea căutărilor utilizatorilor, inclusiv pentru a urmări ceea ce se discută și promovează pe platformele sociale. 

Generațiile Z și Millennials: „pionierii” social search 

Generațiile Z și Millennials sunt, de asemenea, audiențele care se conectează cel mai mult cu influencerii și creatorii de conținut prin intermediul rețelelor sociale. Iar aici este important de reținut că social search nu se referă doar la alegerea utilizatorului de a căuta pe, să zicem, TikTok în loc de Google; este și despre felul în care aceste rețele sociale, prin contentul lor, influențează ceea ce caută utilizatorii ulterior (dar și unde). 

Rolul smartphone-urilor în evoluția social search 

Datele sunt clare: 94% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani dețin un smartphone, iar pe măsură ce aceste generații (și următoarele) cresc într-o lume dominată de aceste dispozitive, ne putem aștepta să vedem un trend ascendent chiar mai pronunțat pentru social search. Până la urmă, 80% dintre Gen Z își folosesc telefoanele cel mai des atunci când caută informații, iar Millennials (62%) și Gen X (66%) nu sunt departe în urma lor. 

Va dispărea Google? 

Clar nu.  Utilizarea motoarelor de căutare de pe web este încă opțiunea preferată, dar dacă cifrele pentru social search continuă să crească, ne putem aștepta ca terenul de joc să înceapă să se echilibreze în timp. În schimb, este cert că Social Media a devenit deja un loc alternativ în care utilizatorii pot găsi răspunsurile pe care le caută – de la cunoștințe, influenceri și alți utilizatori, totul într-un format vizual atractiv și adesea chiar mai scurt față de articolele găsite pe Google, spre exemplu. 

Microsoft, Google, and OpenAI want to change our relationship with information—and not in a good way.

Sursă: slate.com

Preferințele Generației Z 

Generația Z preferă rețelele sociale în locul motoarelor de căutare în special când caută informații despre produse. De asemenea, folosesc social search pentru a învăța: tutorialele și ghidurile practice sunt printre cele mai căutate subiecte, probabil pentru că această generație preferă rezultatele vizuale în locul conținutului bazat pe text, dar și pentru că au tendința de a consuma short-form content.  

Platformele preferate pentru Social Search 

Deși nu există o platformă socială dominantă pe care consumatorii să o folosească întotdeauna pentru căutare, câteva rețele sunt jucătorii grei: TikTok, YouTube și Instagram. Ținând cont de acest comportament al utilizatorilor, Instagram și YouTube deja oferă search ads. Iar în 2023 TikTok a introdus un toggle de search în Ads Manager, care poate fi activat în campanii pentru a livra reclame printre rezultatele de căutare (în funcție de relevanță). 

Sursă: AdAge.

Mai mult de atât, TikTok a lansat un widget de search care face mai ușor accesul la această funcție a aplicației – direct de pe ecranul principal (deși nu este disponibil încă în România, dar va fi interesant să vedem cum se va schimba comportamentul tinerilor utilizatori când va fi). 

Spre deosebire de YouTube și TikTok însă, Facebook are limitările sale în această privință – nu există o ordine cronologică implicită atunci când cauți ceva, iar răspunsurile sunt bazate în primul rând pe postările prietenilor tăi, dar și pe activitatea ta. C’est la vie. 🤷

SEO pe TikTok? 

Studiile arată că 40% dintre tinerii între 18 și 24 de ani preferă să caute informații pe TikTok în loc de Google, deci există deja aici niște oportunități.  

Dar să clarificăm mai întâi ce este SEO pe TikTok – optimizarea conținutului video pentru a fi descoperit mai ușor de utilizatori. Poți face asta folosind cuvinte cheie relevante în: 

  • Textele postărilor 
  • Hashtags 
  • Captions din video (și chiar în voice over) 

Un pont util – poți găsi hashtaguri populare direct în TikTok Creative Center, la secțiunea Trends, iată și link-ul, ca să poți arunca o privire și să vezi ce e în vogă! Spre exemplu, la momentul scrierii acestui articol, acestea erau top hashtags (destul de recent după concertul ColdPlay, dacă nu ți-ai dat seama deja).

Foarte utilă este și funcția Predictive Search când cauți ceva pe TikTok – în funcție de cuvintele cheie folosite de tine vei vedea care sunt cele mai populare fraze lungi. 

Apropo, știai că Google a început deja să afișeze videoclipuri de pe TikTok în paginile de rezultate ale căutărilor? În plus, TikTok și Google explorează un parteneriat care ar putea integra prompturile de căutare Google și chiar rezultatele în fluxul de căutare TikTok, deci potențial există și se pare că va fi tot mai mare în timp. 

Dacă tot ai ajuns până aici, nu uita să te abonezi la newsletterul nostru 👉 trimitem 1 / lună cu cele mai interesante noutăți din Social Media & Digital Marketing, dar nu spamăm, doar informăm. 😝

Te poți abona super simplu, chiar mai jos.

Join to newsletter.

Subscribe to our Digital Marketing
Monthly Newsletter. We never send spam.

Talk with us.

What’s next for your brand?
We’re here to help you achieve it.